Waar het virus begon

 

In 2003 stopte ik met voetbal en zocht een nieuwe uitdaging. Mijn broer (Harry) sleutelde toen al bij het toenmalig Autocrossteam Björn Wichers Schreur tegenwoordig onze monteur/ 2de coureur. Na een aantal keren mee te zijn geweest met hun team leek het mij ook een uitdaging om zoiets te gaan doen. Dus op eigen houtje heb ik toen een oud barrel gekocht en daar heb ik de 1ste  regio crossen mee gereden.

De winter die daarop volgde moest er volgens de mannen een fatsoenlijkere auto komen, dus zo gezegd zo gedaan er werd een Opel Kadett van de straat gehaald en die moest worden klaargemaakt voor het echte werk! We wilden eerst de wedstrijden in de buurt rijden en af en toe een Europokal. We hadden mooie leuke wedstrijden en we wilden eigenlijk alleen maar meer.

Na 2 jaar in die auto te hebben gereden werd het tijd voor weer een andere carrosserie en een nieuwer type. Een Opel Astra F hebben we toen klaargemaakt. Hiermee gingen we de NK`s en de Europokals rijden.

In die tijd stopte (dorps/naam genoot) Eric Cents met autocrossen en hun auto kwam te koop, een f&s Sprinter met een Opel motor geprepareerd in de renstal van Jos Scholten. De auto konden ze niet makkelijk verkopen en daarom mocht ik de laatste wedstrijd van het seizoen in hun Sprinter rijden… Na die ervaring was het virus helemaal compleet en moest er bij ons ook een Sprinter komen..

Zo werden er in de winter van 2009 samen met Bjorn Wichers Schreur 2 nieuwe auto`s gebouwd. Allebei een eigen auto, allebei een eigen team! Maar wel met 2 x een Opel motor als krachtbron. Dat jaar hebben we eerst alleen de Europokal gereden om te wennen aan de auto, de snelheid en de hoeveelheid zand/klei dat je voor de kiezen krijgt in deze klasse. Het was wennen maar de kick en de mooie wedstrijden waren zo geweldig dat we niet meer terug wilden naar het tijdperk standaard klasse. Wat een bruut geweld, snelheid en techniek!

 

In 2011 ging het voor ons even minder, een flinke crash tijdens een Europokal in Terwolde zorgde voor een flinke berg schade, zowel aan de auto als lichamelijk. In het jaar 2012 hebben we zelf niet gereden, maar hebben we equipe met Bastiaan Hoogeboom om zelf te werken aan het lichamelijke herstel. In dat jaar was er wel tijd om een nieuwe auto op te bouwen, zodat we in 2013 weer met een nieuwe auto aan de start konden staan. Want de drive om door te gaan met crossen was er zeer zeker wel.

Na nog een aantal jaar met de Opel te hebben gereden in de 2 liter klasse, was voor ons de vraag: wat moeten we doen om nog meer voor in het veld mee te strijden? Want met de Opel als power waren we wel over qua tunen. Dus besloten we het in 2015 over een andere boeg te gooien: motorfiets motor.. niet 1 maar een dubbele en zo werd het bestaande concept gekocht van Frank Oomen. 2 motoren in 1 auto en de aandrijving gewoon op 2 wielen.

Het was geen makkelijke opgave maar we wilden een ander concept dan de anderen. De snelheid van de auto zat er goed in en er was genoeg power aan boord maar het was geen makkelijke machine om het vermogen aan de baan te krijgen.

In 2015 werden we zowel Ramo als Twenthecup kampioen dus dat geeft de burger moed. Het jaar er op gingen we er met de NK`s er vol goede moed tegen aan. Een aantal aanpassingen gedaan maar toch bleek het dat we op de NK`s wel te kort kwamen met deze auto. De topsnelheid was er wel maar vooral het bochtenwerk op de klei was niet in ons voordeel. Zo hebben we het nog 2 seizoenen geprobeerd en wederom de nodige aanpassingen verricht om de auto nog beter op de baan te krijgen. Maar helaas waren we over met deze constructie! We kregen er niet uit waar we op gehoopt hadden. En werd er in het seizoen 2018 gebrainstormt over hoe nu verder.

Dit concept in een ander frame…

Een ander frame met een enkele motor fiets …

Terug naar de auto motor…

Nadat we de koppen bij elkaar hadden gestoken en er onderling over gehad hadden moest er wel wat veranderen want de power en drive raakte een beetje uit het team. Ondertussen kwam er een bestaande concept te koop van een eerder genoemde. En daar had ik mijn zinnen al wel op gezet ..dat leek me nog wel wat. Terug naar de basis… terug naar het begin…en nog 1 x gek doen??

Maar ja daar hing wel een prijskaartje aan..

Naar veel overleg en het benaderen van onze sponsoren moest het dan toch maar door gaan.. een Ford Duratec met Sadev versnellingsbak.

 

En zo is het bestaande concept tot stand gekomen

Frame : f&s

Motor : Ford Duractec

Versnellingsbak: Sadev sl90-20